Kelebihan Berenang Berbanding Berjalan

Faedah Berenang Berbanding Berjalan, mana yang lebih baik?

Sama ada anda memilih untuk berlari atau berenang, kedua-duanya membantu anda mengurangkan berat badan dan meningkatkan kecergasan kardio. Ia hanya kelebihan berenang melebihi orang yang berlari kerana banyak sebab.

Apa yang baik tentang berenang?


  • Kesan rintangan dalam air - menguatkan badan
  • Membakar kalori
  • Memastikan tekanan darah turun - senaman kardiovaskular yang baik tanpa memaksa jantung.
  • Kekurangan air - tiada tekanan pada sendi, memanjangkan tulang belakang
Kesan Rintangan

Kebaikan semulajadi apabila berenang adalah kesan rintangan. Air adalah 1000 kali lebih padat daripada udara, jadi apabila anda berenang, ia seperti latihan berat tanpa dumbbells. Air itu sendiri adalah latihan berat badan anda.

Anda mendapat senaman badan menyeluruh apabila anda berenang yang menekan sedikit pada sendi anda. Anda melibatkan otot badan atas dan bawah. Ini termasuk kaki, teras, bahagian atas dan belakang, lengan, bahu dan dada.

Sama seperti latihan berat badan, berenang menguatkan otot kerana rintangan. Walaupun berlari adalah senaman kardio yang hebat, ia tidak sedikit untuk meningkatkan badan berotot yang dinamik.

Membakar Kalori

Latihan intensiti sederhana menyebabkan kadar jantung anda pada 50-70% dari kadar denyut jantung maksimum.

Latihan yang ketat berjalan pada kadar jantung maksimum 70-85%. Setelah berenang 30 minit dada bernafas, anda boleh membakar sehingga 300 kalori. Ini boleh berbeza mengikut berat badan anda. Semakin berat anda, lebih banyak kalori yang anda terbakar. Dengan membakar 500 kalori lebih daripada yang anda makan setiap hari, anda boleh kehilangan seberat lemak seminggu. Okay, ini tidak banyak bunyi. Tetapi fikirkan jangka panjang. Selepas sebulan anda boleh kehilangan kira-kira 4-5 paun - hampir setengah batu. Melipatgandakan bahawa dengan 6 bulan dan anda telah kehilangan 2 batu lemak tubuh.

Mengapa Berenang Menjadikan Jantung Lebih Cekap?

Apabila badan berada dalam kedudukan yang tegak (misalnya apabila berlari atau melompat), jantung perlu bekerja keras untuk mengepam darah dan oksigen ke dan dari bahagian bawah kaki. Ini meningkatkan permintaan pada jantung boleh menyebabkan pancang dalam tekanan darah - tidak baik untuk hati.

American College of Sports Medicine menyatakan: 'Berenang berfungsi sistem kardiovaskular tanpa menyebabkan peningkatan tekanan darah yang besar.' Kerana badan berada dalam kedudukan mendatar semasa berenang, hati harus bekerja keras. Terdapat hampir tiada graviti yang terlibat, jadi tekanan darah tetap turun.

The Weightlessness of Water

Namun satu lagi kolam renang berfaedah, adalah kesan berat badan di dalam air. Pada akhir setiap stroke - stroke payudara, gaya freestyle dan lain-lain, badan anda terbentang. Kerana air memegang badan anda, ia membolehkan anda untuk meregangkan semasa bergerak. Tulang belakang kemudian boleh memanjangkan, memanjangkan jurang antara vertebra.

Ahli fisioterapi menggalakkan pesakit yang mengalami masalah cakera untuk berenang kerana kesan pemanjangan tulang belakang ini. Ia mengambil tekanan daripada cakera.

Faedah dan Risiko Berjalan

Berjalan umumnya mempunyai manfaat yang besar.

Ia mengurangkan kemungkinan kontrak: -

  • Jenis 2 Diabetes
  • Kemurungan
  • Penyakit kardiovaskular
  • Ia bertambah baik: -
  • Ketumpatan tulang
  • Kawalan berat badan
  • Risiko jarak jauh tanpa jurulatih yang diawasi perlu dipertimbangkan. 
Mereka boleh menasihati anda mengenai pemakanan, rehat dan teknik yang baik. Atas sebab-sebab keselamatan: - Pemeriksaan kesihatan untuk melihat keadaan jantung, isu-isu mekanikal bio atau faktor risiko yang lain adalah satu kemestian.

Marathon berjalan lebih meluas sistem imun. Ia menjadikan tubuh menghasilkan jumlah kortisol yang berlebihan untuk mengurangkan bengkak. Nasihat kepada pelari adalah untuk meningkatkan vitamin C, mendapatkan banyak tidur dan mengelakkan tekanan luar. Ini membantu pemulihan dan meningkatkan imuniti.

Saya tidak galakkan pelari buat apa yang mereka suka. Manfaat kesihatan tidak boleh dinafikan. Bagaimanapun, jangka hayat berjalan menimbulkan tekanan besar pada sendi buku lali, pinggul dan lutut.

Berenang mempunyai tambahan kekuatan, penurunan berat badan, stres bersama rendah dan ketahanan kardiovaskular.

Tiada pandangan negatif tentang berenang selain daripada keperluan untuk belajar bagaimana untuk berenang. Ia boleh menjadi masalah bagi ramai yang tidak diperkenalkan kepada air pada usia muda. Saya katakan, tidak pernah terlambat untuk belajar. Pelajaran berenang tidaklah mahal dan terdapat banyak pemain di sebelah kolam apa sahaja yang anda pilih.

Dapatkan panduan : Cara Mudah Belajar Berenang : Klik sini

Catatan Popular