Apa Itu Perdagangan Pasaran Saham

Perdagangan Pasaran Saham

Apakah Saham?

Inilah cara untuk memiliki syarikat. Takrif 'Sekuriti' mengikut Akta Peraturan Kontrak Sekuriti (SCRA), 1956, termasuk instrumen seperti saham, bon, stok atau sekuriti lain yang boleh dipasarkan yang serupa dalam atau mana-mana syarikat atau korporat korporat, syarikat sekuriti kerajaan, derivatif sekuriti, unit skim pelaburan kolektif, faedah dan hak dalam sekuriti, resit keselamatan atau mana-mana instrumen lain yang diisytiharkan oleh Kerajaan Pusat.

Apakah Dagangan Saham?

Dagangan saham merujuk kepada membeli dan menjual saham syarikat - atau mana-mana produk derivatif berdasarkan saham syarikat - dengan motif keuntungan keuntungan.

Prasyarat untuk Perdagangan Saham

• Kita perlu mempunyai akaun DP (DEPOSITORY PARTICIPANT).

• Kita perlu mempunyai akaun Trading

• Dan tentu saja duit

Bagaimana Dagangan Berlaku?

Syarikat-syarikat tersenarai di bursa saham popular seperti NSE, BSE

Pedagang yang berminat menggunakan terminal yang disediakan oleh broker mereka pada saham tersebut.

Peserta perdagangan dalam talian

• Pelabur- Mengambil bahagian melalui laman web pembrokeran menggunakan internet dan komputer.

• Broker - mereka saling menghubungi melalui terminal dagangan dan mereka juga mendapati siapa yang berminat untuk membeli atau menjual saham.

• Bursa bursa - Ia memudahkan transaksi melalui pelayannya. Bursa saham yang paling dominan di India adalah NSE dan BSE

• Pendaftar Syarikat-Ia adalah badan kerajaan yang mengekalkan rekod semua pemegang saham dan perubahan pangkalan data kemas kini apabila perubahan pemilikan.

• Depositori - Ini termasuk peserta depositori yang menyimpan saham dalam format elektronik.

• SEBI (Lembaga Bursa Efek India) - SEBI adalah badan kerajaan yang mengawal pasaran kewangan dan melihat aduan Pelabur terhadap syarikat.

Jenis Perdagangan

Perdagangan intraday

Perdagangan berasaskan penghantaran

Perdagangan Intraday

Dagangan intraday termasuk membeli dan menjual saham dalam hari perdagangan yang sama. Stok yang dibeli dalam jenis perdagangan ini, tidak dibeli dengan hasrat untuk melabur, tetapi untuk tujuan memperoleh keuntungan dengan menganalisis pergerakan indeks saham.

Penghantaran berasaskan penghantaran

Perdagangan berasaskan penghantaran bermakna membeli saham dan memegang mereka untuk jangka masa tertentu dipanggil perdagangan berasaskan penghantaran.

Dalam kaedah ini, anda perlu meletakkan permintaan belian anda melalui broker anda dan membayar harga semasa stok. Sebaik sahaja permintaan anda dilaksanakan, stok yang telah anda beli akan disimpan ke akaun DP anda. Dalam proses ini, anda perlu membayar jumlah penuh harga saham. Sebaik sahaja stok disimpan ke akaun anda, anda boleh menjual stok atau memegangnya selagi anda inginkan.

Perdagangan berasaskan penghantaran di segmen tunai adalah cara perdagangan paling mudah dan risiko agak rendah.

Kelebihan terbesar perdagangan berasaskan penghantaran adalah bahawa anda tidak mempunyai had masa untuk menjual saham. Tetapi kelemahan perdagangan berasaskan penghantaran adalah bahawa anda perlu membayar harga penuh stok dan pembrokeran lebih tinggi daripada bentuk pelaburan lain.

Bagi yang masih baru atau mahu belajar, kami sarankan anda dapatkan Panduan Teknik Rahsia Melabur Di Pasaran Saham. Klik sini

Catatan Popular