CARA Penjagaan Kereta -TIPS

Tips Penjagaan Kereta - Cara Jauhkan Kereta Anda dalam Keadaan Tak Dingini


Terdapat beberapa perkara yang perlu anda lakukan untuk memastikan kereta anda dalam keadaan bersih dan mengekalkan nilainya. Selain daripada penyelenggaraan dan penyelenggaraan mekanikal yang tetap, kereta anda juga perlu dipelihara secara berkala agar kelihatan seperti baru. Ini bermakna lebih daripada sekadar memasukkannya melalui carwash setiap minggu. 

Walaupun ia memerlukan pengorbanan masa, anda akan mendapati bahawa tangan menyapu kereta anda mencapai hasil yang jauh lebih baik. Tidak perlu menghabiskan banyak duit untuk produk penjagaan kereta, namun anda perlu melabur sedikit sahaja. Ini adalah beberapa petua yang saya gunakan setiap kali saya membersihkan kereta saya.


Bahagian Luar


Bilas kereta anda ke bawah untuk menghilangkan kotoran berlebihan, dan kemudian basuh dengan span dan air sabun. Sebaik sahaja anda telah membasuh seluruh kereta, bilas dan keringkan dengan kain lembut. Jika anda tidak mengeringkan kereta anda selepas itu, titisan air akan mengumpul habuk, dan apabila ia kering, anda dapat lihat dengan banyak tempat di seluruh badan kereta. Ini amat ketara dengan kereta berwarna gelap.

Setiap bulan atau lebih anda perlu menggunakan produk penyingkiran bug dan tar pada badan kereta anda. Terdapat banyak jenis produk yang terdapat di kebanyakan kedai penjagaan kereta. Satu produk yang elok adalah semua dalam satu yang mampu menghilangkan bug, tar dan lain-lain, sambil menggilap permukaan kereta pada masa yang sama.

Menggilap dan waxing kereta anda tetap mengekalkan "dipandang berkilat" dan juga melindungi cat daripada rosak oleh matahari.

Sentiasa bersihkan roda dan bersinar tayar. Jika kereta anda mempunyai roda aloi, kotoran akan kelihatan lebih mudah dan menjadikannya kelihatan agak leceh. Anda boleh membeli produk pembersihan roda yang mengeluarkan habuk brek, tetapi jika anda membersihkannya setiap kali anda mencuci kereta anda, anda hanya perlu menggunakan air dan kain. 

KALAU nak bagi tayar bertayar, saya sentiasa menggunakan semburan tayar semburan yang cepat dan mudah digunakan. Ini bukan sahaja menjadikan tayar kelihatan seperti baru, tetapi melindungi tayar dari matahari dan menjadikan seluruh kereta kelihatan menarik.

Untuk kawasan luaran yang lain, gunakan produk pelindung permukaan yang direka untuk melindungi getah, vinil dan plastik dari sinaran UV matahari. Ini boleh digunakan pada seal getah di sekitar pintu dan tingkap, dan untuk kawasan dalaman juga.


Bahagian Dalaman


Beli beberapa tempat duduk kerusi untuk melindungi kerusi anda daripada haus. Kerusi dengan mudah boleh diambil dan dibasuh sekali-sekala. Saya mengosongkan kerusi dan karpet setiap kali saya membersihkan kereta. Kotoran dan kisi-kisi yang jatuh ke dalam karpet menyebabkan ia haus dengan cepat. Membeli satu set tikar lantai akan memelihara sebahagian besar kotoran daripada masuk ke karpet anda.

Bersihkan bahagian dalam tingkap kereta anda dengan produk pembersih kaca dan kain lembut. Saya menggunakan semburan pembersihan kaca rumah biasa untuk ini dan nampaknya ia tak ada masalah. Apabila membersihkan papan pemuka dan permukaan dalaman lain, berhati-hati agar anda tidak menggunakan produk yang akan merosakkannya. Sesetengah permukaan vinil dan plastik boleh rosak hanya dengan menggunakan produk yang salah apabila dibersihkan. Sebaik sahaja dibersihkan, anda boleh menggunakan permukaan yang melindungi semburan di kawasan ini juga.

Apabila anda tidak menggunakan kereta, letakkannya di garaj. Ini bukan sahaja mengelakkan cuaca, tetapi juga menghalangnya daripada menjadi kotor. Jika anda tidak mempunyai akses kepada garaj, pertimbangkan untuk membeli penutup kereta. Melindungi kereta anda dari cuaca sebanyak mungkin akan memastikan ia tetap bersih.

DAPATKAN PANDUAN : 50 Tips Panduan Menjaga Kereta Tip Top : KLIK SINI

Catatan Popular